Reisje van 1800km! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jonathan Breemhaar - WaarBenJij.nu Reisje van 1800km! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jonathan Breemhaar - WaarBenJij.nu

Reisje van 1800km!

Door: Jonathan

Blijf op de hoogte en volg Jonathan

05 December 2009 | Australië, Sydney

Het is alweer 5 December!
Tijdje geleden dat ik blogde, en weer een onwijs stuk gereisd in die tijd. Hier komt ie weer:

De eerste twee nachten hebben Emiel en ik in het zonnige Byron Bay in een indianentent geslapen :), dit omdat de normale kamers vol zaten in het hostel. Maar het werd er niet goedkoper op, dus besloten we de volgende 2 nachten op het strand tussen wat duinen te pitten.
Het is wel lastig om zomaar in slaap te vallen, vooral met mensen die snachts nog even het strand komen bezoeken... Maar we waren zo moeilijk te zien dat er op een gegeven moment serieus nog geen 3 meter naast ons een groepje jongeren ging zitten zonder ons door te hebben! Ik dacht dat zo ons al lang gezien hadden, maar toen ik half ging zitten merkte ze het pas en renden ze gillend weg xD. De eerste ochtend op het strand bleken we 10 meter verderop een buurman te hebben, die later vertelde dat ie daar al 5 maanden in zn tentje zat. En de 2e nacht bleek er weer een stuk verderop ook nog eens een buurvrouw te wonen, die uit het niets opeens minutenlang begon te krijsen!..
Niet zo goed voor je nachtrust dus, maar wel mooi, zo naast de zee onder een enorme sterrenhemel. En uiteraard geheel gratis.
Ze hebben hier in Australie echt overal gratis elektrische bbq's, geweldige dingen! Kwestie van een knopje indrukken, en je vlees of pannetje of wat dan ook op de plaat leggen. En vaak staan ze nog onder een ruim afdak ook.
We deelden onze bbq met een nederlands stel, en deze vertelden ons over een vriend van hun die wel info had over werken op een vissersboot. Dat zou ons echt geweldig lijken dus mailden we deze vriend. Geen reactie van gehad dus dan maar zelf erachterna.
We probeerden het in Coffs Harbour: de plek waar ik zo'n 2 maanden geleden in het bushokje heb overnacht..;) dat was dus een stuk naar het zuiden.
We hadden eigenlijk een beetje onze twijfels over of mensen nog wel zouden stoppen als er 2 jongens langs de weg staan, maar eigenlijk gaat het liften net zo goed! 5 auto's brachten ons, zonder te lang gewacht te hebben.
We bleven er 2 nachten, waarvan 1 in een hostel en de ander onder een boom(gewoon omdat het kan). We hadden geen succes in de haven, hadden we ook eigenlijk niet verwacht, de vissersboten waren niet al te groot, en de enige visser die we vonden klonk ook niet te hoopgevend.
Het is trouwens wel leuk dat je sommige mensen op verschillende plekken weer tegenkomt. Dat is vooral langs de Oostkust zo aangezien bijna iedereen dezelfde route gaat, en dezelfde plekken bezoekt.
Na een heel stuk te hebben gelopen om uit de stad te komen en een geschikte plek langs de snelweg te hebben gevonden, werden we opgepikt door een ex-hippie die ons helemaal trug naar Sydney bracht :). We hadden lange gesprekken, en das maar goed ook, aangezien we zo'n 520km reden;). Onderweg 2x biertje gedaan in een pub, en bij een station afgezet waarvan we zo naar Kings Cross konden. Dat is de wijk met vele hostels, waar ik mn eerste dagen hier ook doorbracht. het is de rooie buurt van sydney. En naast de striptenten in de straat was het goed te merken met een Dragqueen waarmee we onze kamer deelden xD.
Ik kon mn Opa uit Israel jammergenoeg niet bereiken die op dat moment ook in Sydney zat, en na een dagje weer te hebben rondgelopen door de stad hadden we het wel weer gezien.
We reisden door naar het westen, waar we terecht kwamen in de Blue Mountains. We liepen een stevige wandeling door het bos en over de rotsen, en het was echt briljant mooi!
De volgende dag stonden we weer met onze duimen richting het westen, daar was een gebied met allemaal dorpen waar fruit wordt geplukt. Heel wat uitzendbureaus gezien en wat rondgebeld enz maar geen succes gehad. Het werk was nog niet begonnen of er zat al een hele hoop backpackers te wachten..
Maar dat maakte allemaal niet zo ut, we vermaakten ons wel met het liften en het uitzicht :)
In het eerste dorp sliepen goedkoop we in een hotel, en kregen we heel veel eten voor bijna geen geld van de aardige kokkin van het hotel, die ons matste.
De volgende nacht waren we weer een heel stuk verder en besloten we na ff op een camping gedouched te hebben toch maar niet buiten te slapen ivm slangen enz;). terug in het dorp vroegen we in een pub of er een hostel was, en een jonge gozer (Bill) liep wel ff mee om het te laten zien. Onderweg nodigde hij ons uit om bij hem te slapen en met zn maten te stappen :D. volgende middag met een kater door Bill langs de weg gedropt na een grappig avondje x).
Ons volgende doel was Griffith, een beetje onmogelijk te liften met het aantal auto's dat langs kwam en de vele bochten die op de kaart stonden. Maar een vrachtwagenchaufeur die tegenover ons bij het tankstation stond kreeg medelijden met ons, en we mochten de ruim 200km met hem meerijden ondanks dat het niet geheel legaal was.
In Griffith lagen we 2 nachten in een hostel dat eigenlijk uit allemaal appartementjes voor 8pers bestaat, met in elk een badkamer, keuken, woonkamer en 2 slaapkamers. Was wel leuk concept, en bedoeld voor fruitplukkers. Alleen waren we niet de enige die er naar zochten, en velen zaten er zonder werk..
Emiel en ik besloten het werkzoeken maar ff van ons af te schuiven, en de komende tijd gewoon goedkoop reizend te overleven ;).
Met de backpack weer op de rug liepen we naar het centrum toe om hier allebei een tent te kopen. Onderweg kwam ik een Koreaan voor de 3e keer tegen! Eerst 2 maanden geleden in Coffs Harbour, toen op het eiland 1000km trug, en nu in dit gat! Heel toevallig weer :).
Met onze tenten op de rug trokken we naar het zuiden, 4 nachten hebben we buiten geslapen voor we hier gister in Melbourne aankwamen.
De eerste nacht lagen we in een bos tussen de kangaroes :), de tweede nacht hadden we na een moeizame dag liften een wat minder comfortabele plek op een open veld.. de derde nacht zochten we een onvinbaar zwijn dat een lawaai maakte x) en die ochtend zwommen we de rievier over waaraan we lagen waardoor we weer ff in de staat New South Wales waren. En de laatste nacht werden we bij een bos afgezet door een oude vrouw die ons een lift gaf zonder dat we daar om vroegen! (vrouwen stoppen bijna nooit tijdens het liften ;) )
We lagen weer aan een riviertje, het was alweer donker en er kwam een vissersbootje met 2 mannen langs. Ik groette ze vriendelijk trug, maar toen ze een tijdje later ons strandje op kwamen terijl wij net gingen liggen vroeg ik me ff af wat ze wilden..
we kwamen allebei onze tent uit, vroegen die gasten of we misschien een visje lusten, met een dooie vis voor zich uitgestoken x). Jahoor, waarom niet? :p. Het waren twee aardige gasten, beetje beschonken, en maakten op een vuurtje de vis voor ons klaar. kwestie van kop er af, buik open, ingewanden eruit en op de hete kolen zoals de aboriginals t ook deden :D, twas nog lekker ook!
Nu dus in Melbourne aangekomen, en morgen gaan we onze reis langs de Great Ocean road beginnen!
de groeten aan de sint!

• 05 December 2009 - 07:08

Suus:

Prachtig verhaal ent is leuk om zo wakker te worden, dat er een blog klaarstaat! :De je bent alweer een aaridg stukje verder dus ik kan m'n schoen weer beschilderen met je route ;)
    Volgende week maandag zit je al op de helft! gaat best snel ;)
    dag schat! Xx Suus

• 05 December 2009 - 08:41

Frank:

Een gedicht voor jou van deze sint
    Ik weet niet of je dat wel leuk vindt
    Zo'n reis naar down under maak je eens in je leven
    Hoop dat het je veel zelfkennis en wijsheid zal geven
    Wat moet je dan met een verhaal van deze oude man?
    Dat weet ik niet, bak daar zelf maar wat van!

Fijne Klaasdagen!!!

• 05 December 2009 - 09:16

Jasper:

Kijk, dat maakt die lange stilte weer helemaal goed.

Veel plezier nog met van de natuur genieten en succes met werk vinden!

• 05 December 2009 - 09:55

Thomas:

Je mag best wat vaker zulke stukjes schrijven hoor :P
    heb je wel gemist op loodsenweekend man! Maar dat halen we volgend jaar keihard in (H)
    Volgens mij heb je het nog naar je zin, daar gaat het om :D zolang je nog geld hebt :P
    (ik heb inmiddels al m'n vakken van het eerste trimester gehaald! :O)

Tot blogs!

• 05 December 2009 - 12:22

Sivan:

haha wat een slaapverhalen allemaal! wel balen dat er zo weinig werk is, toch die crisis? nouja, idd, zo lang je maar geniet! Grote avonturen, living la vida loca en doen waar je zelf zin in hebt! heerlijk! x

• 05 December 2009 - 15:55

Bas:

Mr. Hippie, het klinkt erg relaxt allemaal! :) Goedkoop veel avonturen beleven in Australië, lijkt me heerlijk!
    Ga je nog Sinterklaas vieren met Emiel? :p
    Later!

• 06 December 2009 - 13:02

Fre:

Wow, Joon!
    Het werd weer hard tijd voor een verhaal!
    Echt geweldig veel kilometers heb je weer afgelegd!
    De echte scout komt nu wel echt in je naar boven gast! xD
    Constant maar gewoon ergens je slaapzakkie neerleggen om er vervolgens te gaan pitten! Pfff, jij maakt echt wat mee gast. Ons hoogtepunt deze week was raymond met zijn mondharmo[nica! Vraag verder maar niets xD
    Nopu ik peer m! Moet sineterklaas gaan vieren -.-
    Echt nog veel plezier Gozer! Klinkt goed.
    Groetjes, je trouwe fan (ofzo)^^

• 06 December 2009 - 22:00

Pa & Ma:

Nou Joon, echt leuk verhaal weer. Klinkt stoer allemaal, relaxed in een tentje slapen, visje op het vuur... Maarre, ik zie net linksboven de weersverwachting voor Sydney staan met temperaturen onder nul! Dat wordt dus blauwbekken, ben benieuwd hoelang Emiel het nog uithoud in korte broek...
    Succes gewenst!

Groetjes, ma en pa

• 10 December 2009 - 13:00

Reinier:

Mooie avonturen weer! En jouw verhaal en dat van Emiel sluiten mooi op elkaar aan! Dat maakt het lezen nog leuker!

Succes nog met jullie reis en de groeten terug van de Sint en zijn Pieten!;)

latersss

• 10 December 2009 - 17:36

Raymon(zonder D Fré):

Eens met Thomas, je mag inderdaad een stuk vaker zulke verhalen scrhijven!
    Ik kijk uit naar je volgende!

• 10 December 2009 - 18:17

Suus:

BEn vandaag bijna op m'n plaat gegaan... met als gevolg DAT MIJN ALL STARS ZWART ZIJN! :(hoop dat ik het eruit krijg anders is Australië vanaf nu 1 groot zwart gat xD hmm nee lukt denk wel, maar ze worden er niet mooier op...
    liefs Xx

• 20 December 2009 - 22:24

Pa:

Hé Joon, tijd voor een nieuwe blog. Of kom je geen computers meer tegen omdat je in de outback zit?

Groet,
    Pa, Ma en Elron

• 22 December 2009 - 12:23

Laurens:

Yo SWAAA!

super vet gast, alleen wel een beetje balen dat die tentjes niet helemaal waterdicht zijn:P.
    groetjes aan emilios!

box