??? - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jonathan Breemhaar - WaarBenJij.nu ??? - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jonathan Breemhaar - WaarBenJij.nu

???

Door: Jonathan

Blijf op de hoogte en volg Jonathan

11 Februari 2010 | Australië, Sydney


Nee nee, dat was nog niet het laatste blogje uit Australië, en deze als het goed is ook nog niet ;)

Ojah, wat ik even kwijt wil, Suze en Bas zijn zelf dyslecten.

De rest snapt mijn lichtelijk op het nederlands gebaseerde taaltje wel :p

Maar ondanks dat hou ik nog wel van jullie



Na mn vorige blog te hebben geschreven ging ik zoals gezegd naar de vliegticket winkel gegaan voor mijn retour naar Sydney.

Eerst dacht ik dat pas een dag of twee van te voren te doen maar nu was ik toch al in de stad.

Ik vroeg naar een ticket naar sydney rond de 14e maar dat bleek door valentijn in een keer een stuk duurder te zijn (200$), ipv die kocht ik er eentje naar Melbourne waarmee ik genoeg tijd had het stuk trug te liften (64$:D) das mooi, want dan heb ik mn liftrondje ook gelijk afgemaakt.

Die avond zat ik eerst met een gezin aan tafel in het stadspark waarvan het hondje voor het eerst aan de lijn buiten kwam, drama.. vooral toen ie zich uit zn harnas wist te wringen x). En later op de avond werd ik vergezeld door een man die onderweg is heel australië rond te fietsen! (weet dat het land zo'n 2.5x zo groot als europa is) Hij was al een stuk onderweg, hij komt namelijk uit Perth: West Australië, waarbij hij soms zo'n 24 Liter water op zn fiets had om de lange afstanden door de woestijn te overbruggen.

Naast het water had ie echt een enorme hoop zooi aan zn fiets hangen, tzag er niet echt proffesioneel of makkelijk fietsbaar uit, maar hij schonk zich zelf er dan ook zo'n anderhalf jaar voor om het rondje te doen. We hebben de hele avond lopen praten tot het voor ons beiden tijd was om de tenten op te zetten. Ik had mijn plekje die middag al gespot namelijk achter het muurtje van het oorlogsmonument :).

s'ochtends zeg ik de fietser weer en we besloten de bekende route langs een rivier te lopen. Twas echt vreemd, het begint 10min. lopen vanaf het centrum, maar als je er eenmaal aan begint heb je totaal niet door dat je in de stad zit vanwege de bergen aan allebei de kanten van de rivier. Mooie route, aanradertje;)

Ik nam afscheid van de fietser en begon weer te lopen om de stad uit te komen, met de hoogste berg van het eiland als doel: Cradle Mountain. Hier kwam ik de volgende dag pas aan, in de laatste auto zaten 3 mannen waarvan 2 een bekende hike door de bergen zouden rennen. Normaal doe je zo'n 5 dagen over de 80km maar zij wilden het in 13u over twee dagen verdeeld doen x). Voor de ene was het een afsluiting van een jaar lang ELKE dag minimaal 20 min rennen ;)

Na ze succes te hebben gewenst en ze weg zien rennen bracht de derde me terug naar de plek waar de vakantieparken stonden. Met alle plezier maak ik gebruik van de warme douches en keukens, maar mooi niet dat ik die bedragen ga betalen!

De volgende ochtens was bijna alles in mn tent nat :s... ondanks alle verboden te kamperen borden had ik toch mijn tent langs de weg richting de berg opgezet. Was wel ff schrikken toen ik daar s'avonds (in de regen dus) net mn slaapzak in ging en opeens vol met lampen werd beschenen, maar dat bleken vervolgens toeristenbussen te zijn om in het donker wilde dieren te kunnen spotten..

Maja, mn spullen nat dus, en het zou er echt niet stoppen met regenen... gelukkig had dat vakantiepark ook drogers dus dat probleem was wel enigzins opgelost.

Mn tent liet ik lekker langs de weg staan, terwijl ik de berg een bezoek ging brengen. Het zou er prachtig moeten zijn, maar door de wolken/mist was er geen top te bekennen! Maar toch had het wel iets, en was het de enkele uren door de regen lopen zeker waard ;)

Die avond stond ik voor een dilema, het zou namelijk niet gaan stoppen met regenen en ik had geen zin weer op zo'n manier wakker te worden.

Ik besloot dus van de berg af te gaan liften, hopend dat het lager wat droger zou zijn.

makkelijker gezegd dan gedaan, er was namelijk geen hond op de weg die alleen naar een berg toe gaat waarvan je de top nie eens kan zien en daarnaast werd het al laat..

Toch kon ik uiteindelijk een lift fixxe van een meisje die er in het restaurantje werkte, en hierna bracht een oude truck me de tweede helft naar het dorp Sheffield wat waarschijnlijk mn 1na ziekste rit was: keihard met een enorme truck door haarspeldbochtjes in de bergen over natte wegen..

maar kmoet niet klagen, ik leef namelijk nogsteeds :D

Ik liep in het donker het dorp in, afvragend waar ik die nacht slapen zou want het was toch niet zo droog als ik hoopte.

Maar het geluk lijkt me niet in de steek te laten: De eerste gozer die ik tegen kom, Max, vraagt me gelijk waar ik ga overnachten, en bied me uiteraard een bed aan!

Normaal moet ik eerst nog een leuk gesprek met de mensen hebben gehad, maar dit keer was het al genoeg omdat ik er zo verzopen bij liep xD

En vervolgens bleek de gepensioneerde ex-scoutleider ook nog eens zo'n passie voor zn staatje te hebben, waar hij bijna heel zn leven heeft gewoond, dat hij mij niet wil laten gaan voor me zoveel mogelijk van het eiland te laten zien!

Helemaal perfect, want liftend zou ik waarschijnlijk nog maar weinig hebben gezien van de uit elkaar liggende atracties en afgelegen bezienswaardigheden, en nu had ik een king size bed voor mezelf waar ik de komende nachten kon blijven! (ik wist dat het bij die berg vandaan droger zou zijn :p).

Ook was Max een film fanaat dus hoefde ik me s'avonds ook totaal niet te vervelen ;)

De eerste dag gingen we door verschillende dorpjes heen waarover hij vanalles wist te vertellen, we gingen naar een abo grotje, gingen naar een dorpsmuseum, pisten op de grootste boom van Australië(!!) en zagen ook nog wat watervallen en vogelbekdieren :D. De volgende dag gingen we naar een druipsteengrot onder een heuvel waarvan je nooit zou verwachten dat ie daar zit, heb die dingen vaker gezien maar tblijft onwijs mooi. En hierna naar een Wildlife park waar ik eindelijk de tasmaanse duivel zag (echt precies als de looney tunes versie :p) en een verveelde koala kon aaien x). Kbetaalde zelf de atracties, maar hij stond erop de honderden kms aan gas zelf te betalen.

In zijn dorp, Sheffield dus, zijn vele gebouwen beschilderd met enorme muurschilderijen, volgens mij zijn het er zo'n 60, elk jaar hebben ze er een heel feest omheen en er komen velen toeristen op af. Max is vrijwilliger in het infocentrum (vvv) en hij gaat over de audiotours waarmee je langs de plaatjes kan lopen, en echt overal waar we kwamen sprak hij mensen aan en vertelde hij over die audiotour! Overal!... Wel mooi om te zien dat ie daar zo'n passie voor had, en al die mensen naar zn dorp wilde lokken.

Elk dorp lijkt daar wel zoiets speciaals te hebben, de ene buurdorp heeft allemaal figuren uit struiken geknipt langs de weg staan, en het andere heeft allemaal vreemde brievenbussen voor de deuren.

Zondag, dag voor ik zou vliegen, belde Timo me op dat ze in Launceston zitten (stad vanwaar ik zou vliegen). Max vond het geen probleem me erheen te brengen, die avond hadden we mn een afscheidsfeestje (vuurwerk incl!) en moest me de volgende dag toch nog ff haasten de us richting het vliegveld te halen.



ik zal t verder maar ff kort proberen te houden houden.

Het liften vanaf Melbourne ging vrij makkelijk, het vliegveld staat namelijk buiten de stad direct naast de snelweg.

het gaat eigenlijk net iets te makkelijk dus maak ik nu even een omweg, ben op het moment in de hoofdstad van het land: Canberra, net gearriveerd dus nog niet zo veel van gezien.

Binnekort alsnog naar Sydney en maak ik als t goed is nog wel ff een afsluitblogje;)

zeg ik ook wat de eindstand van mn lifts is :D



kmis jullie&scouting&een heel klein beetje school wel inderdaad,

maar het laatste maandje is alweer ingegaan dus das niet zo'n probleem



Wedstrijdje:

Wie kan de beste titel voor deze tekst bedenken???

*1 deelname pppd



tschrijven gaat me namelijk altijd wel makkelijk af, maar tbedenken van een titel...



succes! :D


  • 11 Februari 2010 - 06:33

    Suus:

    zin in school??? :O
    daar heb ik mn vraagtekens bij xD haha nee hoor verbaast me niet veel na zo'n tijd hersenverwaarlozing xD ben benieuwd naar de stand, moet zo wel echt naar school en moet opschieten met me spullen dus ik denk nog ff een schoolmiddagje na over die titel van je ;)
    zie je vanmiddag! :D:D:D

  • 11 Februari 2010 - 07:44

    Thomas:

    Wat dacht je van:
    "Jonathans snoepreisje door Australië part .. (vul daar het nummer in)

    heb je daar nou eigenlijk nog een beetje gewerkt? of alleen maar geld opgemaakt :P
    Tot over een paar weken in ieder geval :D

  • 11 Februari 2010 - 07:55

    Jasper:

    Mijn toptiteltip: Jonathan's gebruikelijke zieke shit.

  • 11 Februari 2010 - 08:11

    Tim:

    "Hoe prop ik de meest sicke shit in 6 maanden tijd, waar ik vervolgens de rest van m'n leven elke dag aan terugdenk!"

    Misschien iets te lang :P

  • 11 Februari 2010 - 09:06

    Bas:

    Titeltip:
    'Het toppunt van mijn leven, deel ..'

    Echt een mooie cultuur in Australië dat je gewoon bijna overal kan blijven slapen en eten enzo! :D
    Wss is dat hier wel wat anders ;)

    Ik ben benieuwd of je zelf nog een titel kan verzinnen voor je laatste Australische blog :p
    Gaat je tent eigenlijk mee naar India? Of ga je daar wel onder een echt dak slapen?

    Laters ;)

  • 11 Februari 2010 - 10:55

    Ray:

    Ik vind dat snoepreisje wel erg ranzig klinken thomas... Maar zelf kan ik ook niet veel beters bedenken.
    Veel plezier je laatste momenten in Australië!
    Zie je over paar weken weer!
    Grtz
    ps Jullie & scouting missen jou ook hoor

  • 11 Februari 2010 - 14:55

    Reinier:

    Damn, die verhalen blijven echt te ziek! Duidelijk dat jij je niet verveeld daar!

    Haha, titels bedenken is duidelijk ook niks voor mij. Ik kom niet verder dan:

    'Australië: Ziek, zieker, ziekst.'

    &

    'Australia, what else?!'

    Tot je volgende blog en tot over een paar weken in 'het zonovergoten, zomerse Nederland'.

  • 11 Februari 2010 - 15:30

    Fre:

    een beetje de zieke toerist uit lopen hangen ..

    Dat vind ik een gepaste titel, al kan hij origineler ^^
    Shitt man, je hebt nu wel echt veel van Australie kunnen zien..
    Moooi man! Nou, het gaat lekkers snel! Tot snel gast! Laaateeerss

  • 11 Februari 2010 - 19:41

    Sivan:

    Je vertelt gewoon zoveel dat t moeilijk is onder een titel te stoppen.. Klinkt weer supervet allemaal! Ik ben ondertussen weer terug in Nederland en hard aan de studie (en studentenleven - vanavond met heel het huis kingsen :D ) En weer hard aan t werk.. (veel te veel uitgegeven in barcelona) T is eigenlijk weer heel normaal om thuis te zijn, maar wel heel leuk! Nog even maandje volhouden he ;) Grappig trouwens, gingen vandaag een documantaire kijken over india.. ben benieuwd hoe je t daar gaat hebben. heb je al een beetje een plan? Owja en vandaag had ik een vak over globalisering en in het boek wordt globalisering vergeleken met een tazmanian devil! haha
    nouja, whatever.. ENJOY!

    ehh titel: hippielife continues..
    want een hippie blijf je toch. ;)

  • 12 Februari 2010 - 10:41

    Frank:

    Ha Jojo,

    Wat daggie van:
    India, here I come! Of:
    zonder zieke shit naar India (meer jullie taalgebruik zo te zien in de reacties). Of: From Abo to Indio. Of: Better Curry than Kangaroomeat. Of: nog .. nachtjes slapen voordat... (echt fout). Of: Lesson learned: never travel to.... Ach man, anders laat je het toch gewoon. Tot over een paar weekjes. Leuk!

  • 12 Februari 2010 - 13:10

    Fre:

    hee gaaf mann, nu heb je er ook foto's bij gepost! :D
    Gaaaaaaf !!

  • 12 Februari 2010 - 13:30

    Jonathan Breemhaar:

    Inderdaad! fototjes derbij voor t bewijs en de leuk ;)

    ow en jongens, dit is echt niet het toppunt van mn leven hoor, dat moet nog komen ;)

    Jasper maakt een goeie kans om deze te winnen, maar tkan uiteraard altijd beter!
    (wacht s ff, mijn gebruikelijke zieke shit? weet jij hoe dat er uit ziet???xD)

    Ojah, btw (msn taal: by the way), ik zit op het moment in de computerruimte van de Universiteit, werd uitgenodigd door een chinees die ik in een hostel ontmoete hier ook te gaan overnachten :D
    mooi man, 24u per dag open, lekkere bank, gratis internet!

    laters!

  • 12 Februari 2010 - 13:34

    Sivan:

    haha wat? ga je overnachten op de uni? vette fotos! en vet dat je facebook hebt :) x

  • 12 Februari 2010 - 13:42

    Sivan:

    sorry nog een keer! titel: Supertramp
    zo noemt die gast zichzelf in de film 'into the wild'.. die deed ongeveer het zelfde als jij, maar dan iets zieker.

  • 12 Februari 2010 - 13:59

    Jasper:

    Aangezien het weer de volgende dag is mag ik weer een titel insturen en om te zorgen dat ik toch echt aan de leiding blijf heb ik de volgende titel bedacht:

    Jonathan's most amazing journey throughout Tasmania's beautiful nature and the most crazy places he's slept.

    Een titel die de lading dus wel dekt.

  • 13 Februari 2010 - 07:51

    Laurens:

    'wow heb ik dat meegemaakt!?'

    das mijn inzending;). echt vet man! die foto's zijn ook echt gaaf, haha en die bus is echt te leip! patrick ster:p.

    maar ben je het nog niet zat daar? ik zit er inmiddels ook over na te denken om ff langs te komen, jammer genoeg staat het geld niet op m'n rekening...

    maar nog heel veel plezier! spreek je snel!

    laterr


  • 14 Februari 2010 - 17:11

    Pa & Ma:

    Nou Joon, ik zie het al, met mijn inspiratie ga ik geen kans maken. Ben ook onvoldoende thuis in het "zieke" taaltje. We laten dat dus maar over aan je eigen generatie.
    We zitten intussen al echt uit te zien naar je thuiskomt.
    Veel plezier daar de laatste dagen in Sidney en groeten aan Reuven en familie. Leuk dat je daar nog even op bezoek bent voor je Australië verlaat.
    We zien verder uit naar je belevenissen in India, dus gauw weer een blog schrijven, ok?
    Namens mamma: Pas goed op jezelf in India.

    Liefs,
    Pa & Ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Backpacken!

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2010

Allerlaatste blog!!

03 Maart 2010

Verslagje uit India!

20 Februari 2010

Honderddrieënveertig lifts!

11 Februari 2010

???

01 Februari 2010

Tasmania!
Jonathan

Actief sinds 21 Sept. 2009
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 21696

Voorgaande reizen:

22 September 2009 - 08 Maart 2010

Backpacken!

Landen bezocht: