Honderddrieënveertig lifts! - Reisverslag uit Goa, India van Jonathan Breemhaar - WaarBenJij.nu Honderddrieënveertig lifts! - Reisverslag uit Goa, India van Jonathan Breemhaar - WaarBenJij.nu

Honderddrieënveertig lifts!

Door: Jonathan

Blijf op de hoogte en volg Jonathan

20 Februari 2010 | India, Goa

Jow! Ik was toch niet toegekomen aan het beloofde blogje vanuit Australië, dus schrijf nu vanuit India! Weer is hier goed te doen, en tijdsverschil vier en een half uur later ;)

We gaan weer verder waar ik gebleven was: hoofdstad van Australië: Canberra, waar ik na een hele poos maar eens weer ging betalen voor een overnachting. Ondanks dat niet eens al te relaxed kunnen slapen, maar het was in elk geval droog. De volgende dag ging ik de stad een beetje verkennen, deze is nog geen honderd jaar oud, en volledig door een architect gevormd, waardoor de belangerijke gebouwen kilometers van elkaar af in een perfecte lijn met elkaar en de wegen staan! Er staan vele musea in de stad waar je gratis naar toe kan, ik heb dan ook bijna een hele dag gevuld met het bezoeken van het oorlogsmuseum over de vele oorlogen waarin australië heeft meegevochten. Hierna liep ik naar de parlementsgebouwen, voor het "oude parlementsgebouw" stonden een groep tenten op een grasveldje met wat aboriginal vlaggen/posters. Ik ging erop af in de hoop er misschien een gratis kampeerplaatsje voor mezelf op te eisen :p maar een abo riep me trug toen hij mij er heen zag lopen. Hij zei dat het niet zo'n goed idee was naar die tenten te gaan omdat ze daar tegenwoordig veel alcohol en drugs misbruiken... Vervolgens vertelde de spontane man me het verhaal achter het hele gebeuren: Deze grond, recht vor het parlementsgebouw, is namelijk de ambassade van de abo's. Ze gebruiken tenten ipv muren en sloten omdat dat niet hun cultuur is. Sinds 1972 brand er onophoudelijk een vuur in het midden als protest tegen de regering die hun nu en vooral in het verleden oneerlijk heeft behandeld in hun eigen land. Het was een hele lijst misdaden die soms onnavolgbaar was, maar wat ik me wel zal herrineren is dat hij vertelde over dat er vroeger wel eens kinderen levend tot hun nek zijn begraven en dat de engelsen vervolgens een wedstrijdje deden wie het verst het hoofd weg kon schieten... :s. Deze man hield het vuur nu al 25 jaar aan (zon/regen) en samen deden we een ritueeltje waarbij we een groen blaadje op het vuur legde in de hoop op wereldvrede ;). Daarnaast hoopt hij ook altijd dat de rook van het vuur precies zo door de wind wordt meegenomen dat de rookmelders in het "gebouw van de duivel" aan de overkant afgaat, wat wel eens is gebeurd. En het vuur wordt ook gebruikt als centraal punt voor grotere rituelen.
Hij heeft me dus afgeraden mn tent er bij te zetten aangezien de ambassade tegenwoordig wordt misbruikt door anderen, waar hij het dus totaal niet mee eens is en het zsm probeert te laten stoppen.
Zoals je misschien al gelezen heb in de reacties van mn vorige blog bleef ik die avond slapen op de Universiteit :D, Een chinees die ik in het hostel ontmoette vertelde dat hij dat zou gaan doen om geld uit te sparen en vond het wel tof als ik mee zou gaan. Op de uni hadden ze namelijk een computerruimte, die 24u per dag open is, met 2 banken! Veel is er eigenlijk niet aan slapen toegekomen want het internet was er gratis en vervolgens werden we om 7u s'ochtends deruit geschopt :p
Hierna trug naar het hostel voor n douche en wat bij geslapen op de bank en ondanks de regen die toch nie zou gaan stoppen de stad uit gelopen voor een lift naar Sydney, drijfnat dus die auto in, maar de man kon me er wel in een keer heen brengen, want hij moest er zelf ook zijn. Het was allang donker toen wij (ik, de man en een collega in een andere auto) aankwamen in de stad en vervolgens bleken alle bedden in het centrum al bezet te zijn vanwege een valentijnsfestival.. Uiteindelijk toch nog een hostel gevonden in een ander deel van Sydney, maar ondertussen was het alweer na 2en voor we konden liggen..
Na afscheid genomen te hebben van mn allerlaatste lift in Australië nam ik de volgende morgen de veerboot naar het centrum waar ik nog een hele zwerm vleermuizen bij daglicht zag :). In Sydney heb ik verre familie zitten, namelijk de stiefzoon van mn opa uit Israël. Deze hadden mij laten weten dat ik welkom was als ik in de stad was. Na een telefoontje werd ik 10 minuten later opgepikt en ondanks dat we vrij weinig van elkaar wisten werd ik wel als familie ontvangen door het gezin. Ze wonen in de wijk Bondi, vlakbij het beroemde Bondi Beach, wat ik nu ik voor de derde keer in Sydney was toch wel eens wilde zien. Ik bleef maar 1 nacht bij ze slapen, want de nacht daarop zou mn vlucht alweer zijn naar Dubai.
Ik nam de bus de avond ervoor om op het vliegveld nog wat te slapen, om 4 uur s'ochtends wakker om in te gaan checken, vraagt de vrouw aan de balie opeens naar mn ticket voor bewijs dat ik weer voor mn visum verloopt uit India zal zijn... En nee, die had ik niet, de eerste keer dat ik naar India ging vroegen ze er ook niet naar, en ik had hem nog niet uitgeprint na mijn ticket om thuis te komen gewijzigd te hebben (wel overgeschreven, maar het geld alleen als de cijfertjes zijn uitgetypt..). 5 baliemensjes probeerden me te helpen, maar uiteindelijk moesten ze toch het vliegtuig laten gaan en kreeg ik een nieuwe vlucht de volgende dag, zelfde tijd, en gelukkig gratis.
Dagje gewacht dus, waarin ik mn ticket heb opgevraagd bij de vliegmaatschappij, en ja hoor zoals ik al dacht: de vrouw die me dit keer incheckte wist er helemaal niks van af dat ik bewijs moest hebben dat ik weer uit India ga! Al had ik een dagje ervoor voor haar balie gestaan was er dus niks aan de hand geweest...
Wat later in Dubai weer problemen, maar dat was mn eigen schuld, tijdens het overstappen in slaap gevallen, vlucht gemist xD. Positieve kant: ik had genoeg tijd om de Burj Dubai, grootste gebouw van de wereld, dit keer van dichtbij bekijken :), en ook tijd om mn hotel in Mumbai te boeken waar ik midden in de nacht aan zou komen.
In totaal zat er aardig wat tijd tussen de aankomst op viegveld Sydney, en dat in India xD.
Ik wilde zo snel mogelijk uit de stad, aangezien ik het een paar maanden geleden al gezien had, en het niet al te relaxed is.. Ik nam de volgende dag dan ook gelijk de Bus die 16 uur later in de ochtend in Goa aankwam: een zeer toeristische stad met vele oude blanke stelletjes, waar ik ff een paar dagen de tijd neem van de zee te genieten, bij te komen en te bedenken wat ik hier wil gaan zien van India ;).

MAARR...
Ik wilde nog ff wat kwijt over mn reisje door Australië!
Hieronder staat een linkje van mijn route over het vasteland, ik kon niet alle plaatsen waar ik ben geweest opgeven, als ik hierbij mn route over Tasmanie optel en de minieme stukjes met bus/trein om uit de grote steden te komen aftrek, mag ik met trots zeggen dat ik zo'n NEGENDUIZEND kilometers heb gelift!!
Op de kaart van Australië lijkt het misschien niet al te bijzonder, Maar dat is dezelfde afstand als tussen Boskoop en de andere kant van China!!! (Amsterdam-Beijing:7844km, http://www.timeanddate.com/worldclock/distanceresult.html?p1=16&p2=33)
Dat was dus wel een stukkie, maar kvond het zeker wel gaaf, soms ben je een hele dag aan het lopen door de hitte en soms regen, maar ik heb echt bij de meest uitlopende mensen in de auto gezeten: boeren, toeristen, locals, truckies, gothics, omaatjes, hippies, backpackers, gozer die over zn zelfmoordpoging verteld, gozer die onderweg is naar zn rechtzaak voor het in elkaar slaan van politieagenten, mensen die een rondleiding door hun dorp geven, onwijs veel mannen die bier zitten te drinken onder het rijden,...enz, enz.
Eindstand: 143 wagens die voor me stopten! Waarvan ook een groot gedeelte samen met Emiel ;). Uiteraard heb je eerst wel een heel standaard gesprek met iedereen over waar je vandaan komt, hoelang je in Australië bent en blijft, waar je al bent geweest, wat je thuis doet enz, maar daarna heb je soms wel hele interessante gesprekken met ze!
Ik ben heel blij dat ik op deze manier gereisd heb, vooral met het feit dat ik nogsteeds leef ;). Ik heb er eigenlijk nooit aan getwijfeld in verband met moordenaars, ondanks dat me echt onwijs vaak verteld is over backpackermoordenaars zoals bijvoorbeeld Ivan Milat die 7 lifters heeft vermoord (hij zit tegenwoordig vast ;)). Heel toepasselijk reed ik in de laatste auto langs het bos waar al de lijken zijn gevonden. Deze mensen hebben hun doel wel enigzins bereikt, vele mensen die me oppikken hebben vroeger ook gelift, maar in al de kilometers over de Australische wegen heb ik maar 5 anderen hetzelfde zien doen! Tegenwoordig kijken de mensen me er ook totaal verbaasd aan als ik ze er over vertel.

Voor ik naar Australië ging wist ik nog vrij weinig over wat ik er ging doen. Ik zat er vooral mee dat ik met relatief weinig geld zou aankomen, en ik er waarschijnlijk heel veel moest werken om er te overleven..
Maar dat viel dus allemaal reuze mee! Met een tent op je rug, je duim in de lucht en op bijna elk aanbod ingaan kan je zoveel geld besparen! Ik heb onwijs veel gezien, vele plaatsen bezocht, rotsgeklommen, gesurft enz. Op deze manier heb ik zoiezo duizenden euro's op vervoer, atracties, slaapplaatsen en Bier bespaard :D. En naast het besparen van geld heeft het ook veel andere voordelen zoals dat je niet in eeuwige saaie bussen zit waarvoor je soms onwijs vroeg op moet staan, en je wordt in je tent niet elke nacht wakker door je kamergenoten ;).

Afgelopen maanden heb ik dus onwijs veel Aussies gesproken, en ook bij ze thuis geweest. Ik heb hun cultuurtje dan ook wel goed kunnen observeren :p. Het is bijna absurd hoe gastvriendelijk velen zijn, en hoeveel vertrouwen ze in je kunnen hebben (uiteraard helpt het allemaal wel mee als je uit Nederland komt! :)). Dit weten ze ook van zichzelf, en noemen ze hun cultuurtje dan ook laid-back en hebben ze het soms over hun surfcultuur. Maar aan de andere kant heb je er ook veel drankmisbruik, kheb vele alcoholisten gezien en mannen die "gewoon" elke dag naar de kroeg gaan om zich te pletter te zuipen.. Wat er ook vreemd is zijn de enorm confronterende reclames op tv en langs de weg, vooral met betrekking tot alcohol, roken, veiligheidsriemen, zonnebaden en de DOOD die je eigen schuld is...

Ik ben zeer tevreden over hoe het allemaal is gegaan! ben er stiekem zelfs trots op :p
raad het iedereen dan ook aan, maar ik was het het niet als je straks met kogels en messensteken in je in de bosjes wordt gevonden!

nog 2 weken te gaan in India!

wish me luck..

(:S mn linkje naar mn route worden allemaal smileys als ik m hier zet...)

  • 20 Februari 2010 - 12:57

    Tim:

    Mooie blog man!

    Zie je over 2 weken alweer :P

  • 20 Februari 2010 - 16:58

    Bas:

    Yo!
    Echt een geniale reis heb je gemaakt man :-D! Best ziek dat je zoveel te horen krijgt over backpackermoorden enzo.. (Een kennis van m'n ouders was er ook overvallen :o)
    Bizar verhaal van die abo's btw..

    Je hebt liftend een afstand afgelegd van A'dam t/m Shanghai!:) een nieuwe uitdaging? :P

    Twee weken India nog, Enjoy it! :D

    Laters!
    Bas

  • 20 Februari 2010 - 17:39

    Menno:

    eeey bedankt voor het leuke lees voer heb er van genoten. ik vind het best heftig wat je mee hebt gemaakt, maar ik ben toch van plan om het zelf ook te gaan doen, want de dingen die je mee maakt klinken echt super vet. ik wens je nog heel erg veel plezier in india. en vergeet me magneetje niet voor de koelkast :P haha.

    groetjes

    menno

  • 20 Februari 2010 - 17:57

    Suus:

    je mag ook trots zijn op jezelf! ik ben igg heel trots op je, echt waar ;) zoveel meegemaakt in een tijd van 5 maanden, ik vind het knap, je hebt niet stil gezeten en man wat een risico's heb je genomen. toch vertrouw ik op je hoor :D komt wel goed met jou :)
    nog 16 dagen en je bent er weer, kijk er echt naar uit :P
    Liefs, Xx

  • 20 Februari 2010 - 18:53

    Fre:

    Joon, echt geweldig..
    Ik betrapte mezelf erop, dat toen ik het zat te lezen, er een grote glimlach op mn gezicht zat. Dit is zoo gaaf!
    Dit is echt een grote prestatie en je mag heel trots op jezelf zijn, dat is terecht..
    Nou Joon, het zal wel weer wennen zijn als je weer thuis bent. Maar dat gaat wel lukken. & natuurlijk niet te vergeten dat er van de 175 nog maar 16 over zijn! :D
    We zien je snel weer gast!

    Laatss

  • 21 Februari 2010 - 10:22

    Frank:

    ha Jojo,

    wat een geweldig verhaal heb je ervan gemaakt. En dat je het ook allemaal hebt meegemaakt man! Ik ben echt trots op je dat je dit gedaan hebt zo in je eentje die hele reis, je ervaringen....
    Ben benieuwd hoe het in India zal gaan met je.

  • 21 Februari 2010 - 13:59

    Reinier:

    Super relaxte blog man! Je hebt het inderdaad te hard geklaard in Australië (maar had ook niet anders verwacht natuurlijk)!

    Tot over 2 weken alweer! Is achteraf echt snel gegaan eigenlijk!;)

    Laterrr

  • 21 Februari 2010 - 23:05

    Daan:

    Jonathan!

    Allereerst echt diep respect voor de reis die je gemaakt hebt! Vanuit Nederland klonk alles echt heel relaxed en makkelijk, maar ik begin er inmiddels een beetje achter te komen dat dat helemaal niet zo makkelijk is als het lijkt;) Dat het bij mij niet met liften luktte is echt balen, misschien had ik ook wel gewoon moeten doorzetten maar ik voelde me echt net een idioot... Hopen dat het met Emiel wel beter gaat ja;) Ik zit nu in een Hostel in Melbourne in de wijk St Kindal, lekker dicht bij het strand dus... Nog ff wachten op Emiel, en dan moet alle pret echt beginnen! Nogmaals, hulde voor je reis en doorzettingsvermogen want het is echt niet zo makkelijk als het lijkt!

    Geniet nog ff van India, en daarna destemeer van je eigen bed en Suze!

    Daan

  • 22 Februari 2010 - 07:05

    Fleur:

    JIJ KOMT BIJNA TERUG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    JOEHOE !
    fLEUR

  • 24 Februari 2010 - 13:05

    Kees Hunink:

    Wat een mooie dingen beleven de jongens uit Boskoop en omgeving toch. En wat mooi dat wij thuis mee kunnen genieten. Ik lees dagelijks de verhalen van Daan en dan wordt je ook nieuwsgierig naar de andere vrienden. Dit is toch wel meel erg leuk op deze manier. Jonathan ik wens je een goede leerzame reis en een behouden thuiskomst

  • 24 Februari 2010 - 15:42

    Bea (moeder Emiel):

    Jonathan,

    Ik heb al je verhalen gevolgd de afgelopen maanden en ook deze laatste weer met een evaluatie over de afgelopen tijd, is heel mooi!
    Geniet nog lekker in India!

    groet,

    Bea

  • 28 Februari 2010 - 11:11

    Jasper:

    Beetje late reactie, maar weer een mooi verhaal man!
    Goed om te lezen dat je van je reis genoten hebt.

    Was relaxt om vorige week nog even met je gechat te kunnen hebben, voordat ik op wintersport ging.

    Zie je over een week!

  • 28 Februari 2010 - 19:09

    Raymon:

    Mooi verhaal weer man. Leuk die evaluatie!
    Over bijna een week ben je gewoon al weer thuis!! Dan kan je ons vergezellen in de nieuwe donderdagavond traditie en horen we graag weer je verhalen!!
    Heul veul plezier nog een weekje in India en tot snel.
    Grtz Ray

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Goa

Backpacken!

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2010

Allerlaatste blog!!

03 Maart 2010

Verslagje uit India!

20 Februari 2010

Honderddrieënveertig lifts!

11 Februari 2010

???

01 Februari 2010

Tasmania!
Jonathan

Actief sinds 21 Sept. 2009
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 21696

Voorgaande reizen:

22 September 2009 - 08 Maart 2010

Backpacken!

Landen bezocht: