Ben ik weer met meer! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jonathan Breemhaar - WaarBenJij.nu Ben ik weer met meer! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jonathan Breemhaar - WaarBenJij.nu

Ben ik weer met meer!

Door: Jonathan

Blijf op de hoogte en volg Jonathan

29 Oktober 2009 | Australië, Sydney

Na 10 dagen is er geen werk meer voor mij... Best jammer, maar het is een goede ervaring geweest :). Soms een beetje zwaar vooral in de hitte en vele vliegen die over je gezicht lopen.. Maar het was redelijk gavarieerd allemaal, en ik hab veel in de "Frontendloader" kunnen rijden! Een grote trekker met voorop een hydrolische arm, om mee te graven of dingen te verplaatsen ;) Ik werkte op een locatie met 8 enorme silo's, 2 grote schuren en buiten een "bunker": een Zeil waar we een hoop oud graan op dumpten om in de silo's plaats te maken voor het betere, verse graan dat er aan zou komen. Voor dit verplaatsen heb ik de trucks gevuld en geleegd die rondreden. Ik heb 1 van de schuren leeggespoten met een stevige luchtcompressor, blaast flink zo n ding, kan je leuke dingen mee :p oa vele dooie muizen die tegen de schuine muren zaten vastgeplakt meters door de lucht schieten x) maar de meeste waren toch te vast tegen de muur geplakt waardoor ze niet meegaven. De muren vervolgens met plastic bedekt, de bunker ook bedekt, een flinke storm meegemaakt, veeel graan geveegd en geschept, en soms tijdens de lunch gebbqt op een houtvuurtje, en nog wat meer waarschijnlijk.
Dit was een andere locatie dan waar ik de eerste dag werkte, Rodney een man van 36 gaf mij mn opdrachten. Relaxete gozer maar zwaar oversext x) hij kon het echt bijna nergens anders over hebben en het was ook meteen duidelijk door de pornoblaadjes die op de achterbank van zn auto lagen. Hele verhalen over dat hij wel wist wat ie deed als ie mij was, maar zelf is ie al lang getrouwd en heeft ie kinderen. Ik werkte met Ricky, een abboriginal die als de dood was voor de slangen die er rondkropen, zelf heb ik ze niet gezien, wel een verdwaalde schildpad. En de 2e dag op de locatie kwam er een andere nieuwe gast, Patrick, een man 55 uit nieuwzeeland waar ik veel mee werkte. Was een hele aardige gozer, zo n type die in elk mens het goede ziet, maar misschien niet al te briljant want ik heb hem na 55 jaar uit mogen leggen dat als zn vader en moeder allebei half-oorspronkelijke bewoners van N-zeeland zijn, hijzelf ook half-, en niet kwart-native is... Ook vroeg ik naar zn tatoo's op zn hand, hij had namelijk een groot hart(je) op de bovenkant van zijn hand, een driehoekje aan het begin van zn duim en nog iets vaags op een vinger.. Hij vertelde dat hij en een vriend zich een keer verveelde en zelf het hartje op zn hand hadden gezet.. Het driehoekje was door een andere vriend, deze nodigde Patrick (ong 13jr) uit naar een meeting van de "vandalen" in het dorp, maar eerst moest ie ff een V op zn hand krijgen. Bij de meeting bleken er veel vrienden van zijn broers te zitten die Patrick wegstuurden omdat het helemaal niks voor hem was, van het V-tje maar een driehoekje gemaakt... En uiteindelijk t vage op zn vinger: SS, maar niet van de nazi's, nee, tbetekent Sons of Satan.. Dit was ook in een verveelde bui toen hij nog jong was, maar eigenlijk hield ie meer van door het bos fietsen en vissen, en ik verwacht ook eigenlijk niet anders. Echt te stom, hij loopt dus al tientalle jaren rond met zulke tattoo's op zn hand. En dat terwijl ie me vertelde over dat hij het geweldig vind om met kinderen met achterstand te werken en jammergenoeg zijn lerarenstudie niet heeft af kunnen maken. Naja, dat was Patrick dus :D
Ook werkte ik met Brad, een man van 50, leek in eerste instantie een beetje serieus maar bleek ook chill te zijn. Hij legde me veel uit over het werk en Australie en zorgde dat ik niet verhongerde of bier tekort kwam in het huisje waar we sliepen. We sliepen namelijk in een huisje op een terrein van een ander bedrijf. Na een aantal dagen verhuisde we vanuit het huis naar een soort van container met ramen, een paar meter verder, omdat het huis vol kwam te zitten met de mensen van dat bedrijf. Ik wist niet dat het de bedoeling was dat ik al mn eten voor de komende weken mee had moeten nemen, dus raakte al snel door mn voorraden heen... Maar dat is dus allemaal goed gekomen.
Na 10 dagen gewerkt te hebben vroeg ik aan rodney wat ik de volgende dag zou moeten doen, want al het voorbereiden voor de oogst hadden we af. Hij vertelde me een beetje vaag dat er eigenlijk geen werk meer voor mij was, want de oogst was slecht dit jaar waardoor er te weinig trucks binnen kwamen om iedereen aan t werk te houden... Ik wachtte nog een dagje rond de slaaplocatie omdat ik de baas wilde spreken over wat er precies aan de hand was. Ik kreeg hem de volgende dag te spreken en heb hem flink pissig gemaakt door extra geld te vragen voor het niet nakomen van zn beloften :p Niet gelukt dus. En achteraf bleek ik ook niet eens zo veel geld per uur te hebben gekregen..
Maakt allemaal niet uit, ik ben blij dat ik er heb kunnen werken :) Ik moet wel binnekort weer gaan werken, maar hou het voorlopig nog wel ff uit ;)
Ik kon die avond met Brad mee trug naar Moree rijden, want het was begonnen met regenen en eigenlijk ging iedereen een paar dagen trug naar huis omdat er hierdoor geen werk was. Eigenlijk heb ik wel geluk gehad dat ik precies voor de regen ontslagen ben, anders heb ik misschien een hele tijd voor niks moeten wachten tot het weer droog was!
Trug in Moree nam ik een hotelkamer, Darren bracht mijn post dat op zijn adres was bezorgd. En de volgende dag ging ik weer liften! :D Ik had niet echt een doel kunnen stellen waarbij ik zekerheid op een slaapplek had want tot Brisbane, waar ik heen wilde, was er geen dorp met een hostel ofzo, en om het hele stuk in 1 keer te doen was een beetje onmogelijk. Toch ging ik er voor (dat was trouwens dinsdag) het ging wat moeizamer dan normaal, maar uiteindelijk zat ik in een 4x4, een oude road-train (grote vrachtwagen met 2 bakken), een normale auto en uiteindelijk weer een witte 4x4 waar eigenlijk bijna iedereen in die gebieden in rondrijdt. In de laatste zat Graham, goede gozer met een rode baard. Hij ging weer naar huis na een paar weken werken, omdat zn werk honderden km weg was. Hij zei dat ik wel bij hem kon blijven pitten, en ik weet wel dat ik daarmee uit moet blijven kijken;), maar ik vertrouwde t wel. Hij Bezat een groot deel van een bos, en in en rond zijn huis wat het een onwijze zooi! overal roeste er wel wat weg, een auto, brommers, motoren en zelfs een hele bus! Via een kraantje kwam er zelfgebrouwen bier uit de koelkast wat zeer goed te doen was :) Ff later kwam zn kudde van 5 koeien aanwandelen uit het bos, en ook een vriend van Graham kwam op bezoek. Was wel gezellig allemaal, en na een bbq-tje gingen we slapen. De volgende ochtend liet Graham zn geweren zien, en liet me met 2 verschillende schieten :D 1tje met zo n sniper vizier, en de andere was een shotgun voor de korte afstand waar een enorme knal uit komt! niks geraakt hoor ;)
Vervolgens stapten we zn sportwagen in, hij liet ff zien dat ie op 180km/u begrensd was :p, en haalde we een andere vriend van hem op. Hier kreeg ik een ontbijtje aangeboden van een wat ouder stel die ook in een huisje in het bos woonden. Hun huis bestond uit 1 kamer die verdeeld was door gordijnen als muren, beetje primitief, maar ze hebben het heel mooi gemaakt. De man had een hele garage in de tuin, en de vrouw een aantal kippen en een moestuin waarvan ze grotendeels hun voedsel vandaan krijgen. De man ging mee de auto in, en we reden door naar Toowoomba, een stadje zo'n honderd km verderop. Hierdoor was ik weer een stuk verder de goede richting op. Voor ze me afzetten lieten ze me het stadje zien, en aten we wat op een plek met een onwijs uitzicht :). Door de volgende auto die voor me stopte werd ik precies voor een hostel in Brisbane gezet, ondanks dat dat een omweg voor de chauffeur was. (mn autoteller staat nu op 20)
vandaag een beetje in Brisbane rondgedwaalt, mooie stad en park, maar ik heb het hier wel weer gezien eigenlijk :p moet nog ff kijken waar ik morgen heen vertrek,

Hoe gaat het daaro?
Hoi

• 29 Oktober 2009 - 08:24

Frank:

He Jojo,

fijn om weer wat van je te horen. Hier alles kits, de herfst zet in en het wordt tijd om de boot uit het water te gaan halen. Mooie verhalen maak je mee man en je komt een hoop weardo's tegen zeg daar, niet al te slim. Maar goed dat jij wel een aardig stel hersens hebt!

veel groeten van ons allemaal..

• 29 Oktober 2009 - 08:40

Haai dear!

ben ff stiekem je blog aant checken op school (A) voortaan bel ik je na je blog ofzo xD want nu weet ik alles al ^^ blijft wel leuk om te lezen, spreek je binnekort wel weer
    dag dag (K)

• 29 Oktober 2009 - 08:41

Suus:

Paahaaap! je was eerder dan ik :(

• 29 Oktober 2009 - 09:34

Thomas:

Mooie boel daar!
    Jammer dat het zo weinig verdiende, dacht stiekem dat je voor de rest van je reis al goed zat :P
    Hier gaat het zoals gewoonlijk: veel dingen voor school (maar wel een té relaxed rooster)
    en ik moet ook maar weer eens werk gaan zoeken ;)

Blijf bloggen!

• 29 Oktober 2009 - 09:38

Sivan:

jammer van t werk, maar t is vast veel beter zo! en zie je wel: als je de (riskante) kansen pakt, maak je een hoop meer mee! leer je t land tenminste ook kennen door de mensen zelf ipv alleen de toeristische kant! :D ben benieuwd wat je nu weer gaat meemaken: heerlijk die vrijheid! xx
    owja, hier gaat t goed, gister weer een leuk erasmus feestje gehad en vandaag weer volle bak les... vanavond ga ik geloof ik naar een of ander poetry-event en met helloween ga ik met een paar vriendinnetjes een als-vampier-verklede-kroegentocht doen! de rest kan je op mijn blog lezen ;)

• 29 Oktober 2009 - 11:23

Fre:

Hee Joon,
    $^#(@ Wat een naaierij joh van dat werk!!
    maarja, zo te horen heb je het nogs teeds goed naar je zin daar met vastgeplakte dooie muizen& verdwaalde schilpadden! =) Je hebt nu trouwens officieel kennis gemaakt met Captain Roodbaard ^^
    Hahah, hee ik weacht op je volgende bloggie! Laters!

• 29 Oktober 2009 - 12:10

Bas:

Hé man,

Jammer dat je werk zo snel afgelopen is, maar uiteindelijk maar goed want je verdiende niet zoveel als je had afgesproken.
    Na je werk maak je meteen weer mooie dingen mee door mee te gaan met Graham :D Geniet ervan!:D (zit hier te leren voor SE's volgende week;))

Succes met het liften naar je volgende slaap/werk/leef -plek!

Laters

• 29 Oktober 2009 - 17:44

Tim:

Hee Swa,

Was je nou echt uiteindelijk die 18 uur per dag aan 't werk?

Heavy shit man - je hebt nu iniedergeval weer wat bijelkaar gewerkt.. en straks kom Emielos eraan natuurlijk dus dan verwacht ik een dubbele blog.. (xD)

Succes, je blogs blijven nais om te lezen dus ga zo door :D

Laters!

P.S. Ik ben nu ook aan 't leren, allemaal toetsen/verslagen schrijven enzo. Heb niet zoveel les (12u i/d week ?) maar zit alsnog de hele dag op school om al die verslagen bij te werken en studiepunten binnen te slepen o.O

• 30 Oktober 2009 - 09:37

Suus:

foto's zijn echt heel erg tof ;) en je hebt een ander shirt aan! :D was zo te zien wel echt groot die werkplaats..
    liefs Xx

• 31 Oktober 2009 - 00:09

Laurens:

Yo swa!

Ik heb per ongeluk m'n reactie op dit verslag bij die van de 15e gezet, naja tjek hetmaar ff;).
    succes he!

laterrr

• 01 November 2009 - 14:38

Pa & Ma:

Hoi Jonathan, beetje late reactie van ons dit keer, maar toch.
    Was weer geweldig om je verhaal te lezen. Boeiend ook te lezen over de mensen die je leert kennen. Op zo'n reis leer je misschien wel meer over het leven dan in de afgelopen 6 jaar thuis en op school. Goed bezig dus. Zoals de bekende tekst zegt, is ook mijn advies: "Onderzoek alles, behoud het goede"
    Zojuist met Emiel gesproken, die donderdag ook naar Australië vertrekt. Ik hoop dat jullie een goede tijd samen zullen hebben.
    Tot de volgende keer.
    Pappa en Mamma