Succes met deze - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jonathan Breemhaar - WaarBenJij.nu Succes met deze - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jonathan Breemhaar - WaarBenJij.nu

Succes met deze

Door: Jonathan

Blijf op de hoogte en volg Jonathan

11 Oktober 2009 | Australië, Sydney

Hallo daarboven, tis alweer een week geleden en heb genoeg te vertellen dus daar gaat ie weer!
(ik heb trouwens wat reacties van jullie beantwoord bij het vorige verhaaltje;))
ff bedenken waar te beginnen ;)
Ojah, vorige week zondag zat ik dus in Coffs Harbour en kon ik eindelijk, binnen, slapen. De volgende dag was ik van plan weer verder naar het noorden te trekken want toen ik aan de balie van het hostel vroeg of er in de buurt werk voor me was als fruitplukker bleek ik hier zo'n twee weken voor te moeten wachten, en daarnaast zat er al een hele groep voor me in het hostel die die er ook op zit te wachten.. Ik sprak een Zuidkoreaan die er al 2 weken zat en zich dood verveelde, terwijl hij dus ook nog 2 weken moest wachten tot er eindelijk werk was... Dat ga ik dus mooi niet doen! Werd me ook niet aanbevolen door de vrouw van het hostel ;)
Ik pakte mn tas weer in en liep de stad uit. Khad een beetje moeite met een goeie liftspot te vinden, maar na een paar keer langs de rijen, voor het stoplicht wachtende, auto's te hebben gelopen kon ik een paar kilometer meerijden met twee gasten. Na veel lopen en twee lange stukken meegelift te hebben kwam ik uiteindelijk in Byron Bay aan. Een toeristisch surfstadje aan de oceaan. De zon scheen weer :D
Ik was er nog geen 5 minuten of ik kwam die deense meisjes tegen die mij zo'n 300 km en twee dagen eerder in Coffs Harbour tegen, dat was maar goed ook want ik was mn pet in hun camper verloren :D nadat ik mn pet trug had gekregen heb ik ze niet meer gezien. Ik liep naar 1 van de vele hostels die er waren en bleef er 3 nachten.
Byron Bay is echt een vakantie-oord, palmbomen, witte stranden, zwembad in het hostel, elke dag gingen de mensen feesten (na ingedronken te hebben met goedkope wijn die uit kartonnen dozen wordt geschonken) Twas allemaal wel mooi, maar kvond t al snel saai worden.
Volgens het boekje zou er rond Byron Bay werk moeten zijn in deze maand, maar ik kon het echt nergens vinden.. op verschillende plekken naar gevraagd, gebeld, op internet gecheckt, niks. Ook heb ik veel adressen gebeld uit het wwoof-boek, maar of ze namen niet op, of ze waren ermee gestopt, of ze zaten al vol, in elk geval was er telkens weel wat waardoor ik niet kon werken voor kost en inwoning..
Naja, dan maar weer verder ;) vind ik leuker dan doelloos op 1 plek te blijven hangen. Voor ik weg ging heb ik nog wel ff het beroemde plekje van t stadje bezocht: de vuurtoren. Deze staat op het meest oostelijke punt van Australisch vasteland! Het was een stuk lopen, maar aangekomen bleken er in de verte walvissen te zwemmen! Je kon duidelijk de fontijnen zien die ze omhoog spuiten, en ook deden ze soort van bommetje ;) vanaf de vuurtoren was het nog een stukje lopen naar het meest oostelijke punt, en daar aangekomen reageerden alle mensen weer verrast toen er ook nog eens dolfijnen langs de kust zwommen! :D
Ik heb trouwens in 2 dagen echt teveel eieren gegeten, als je een doos van 12 kocht was je gewoon goedkoper uit dan als je de goedkoopste van 6 nam!:p
Na drie nachten in t surfparadijsje, heb trouwens zelf niet gesurft, maar dat komt nog wel;), ging ik er weer vandoor. Twas trouwens afgelopen donderdag. Ik had een nieuw plaatsje gevonden in het oogstboekje waar veel verschillend fruit werd geteelt oa in deze tijd. In de Lonely planet stond ook dat er hostels zijn die werk voor je kunnen regelen als plukker. Het heet Stanthorpe en ligt in het zuiden van de staat Queensland. Khad er weer helemaal zin en fixte een routebeschrijving in het hostel voor ik op stap ging: 270 km.
En ik heb het weer gehaald! :) zes auto's:
1. een vrouw die me een klein stukje verder bracht, tis trouwens zeldzaam dat een vrouw die alleen in de auto zit voor je stopt.
2. drie hollandse dames die toevallig naast me stonden bij de balie toen ik de routebeschrijving kreeg ;)
3. Een oude man die binnekort een werledreis wil gaan maken. Kkreeg zn nummer voor het geval iets mis zou gaan.
4. een gezinnetje in een jeep, die als vakantietrip naar de woestijn gaan om daar kostbare stenen uit te hakken. Kkreeg er 1 mee die zo n 15-20 dollar waard zou zijn :)
5. Ik was nog maar net uitgestapt of Darren stopte, een man van ong 40 die me vertelde dat ze over 2 weken bij hem in de buurt met graanoogsten beginnen. en als ik wilde kon ik hem opbellen en zou hij kijken of er wat voor me was. hij moest na een tijd richting het zuiden waar ik naar het noorden moest dus zette me weer af.
6. Een man die in het leger van de VN zat en in vele landen heeft moeten vechten over de hele wereld. Hij zette me voor het hostel neer.
Allemaal aardige mensen :D das ook het mooie aan liften, behalve verveelde moordenaars stoppen alleen relaxte mensen ;). Helaas bleek dat je in de hostels in Stanthorpe minimaal een week moest blijven ivm de seizoenswerkers, de plukkers. Voor ik besloot om dat te doen wilde ik eerst weten of er wel werk voor me was. De man in het hostel klonk niet echt hoopvol, en toen ik in het centrum van het dorp er in een uitzendbureau naar vroeg bleek dat er weer niks was. En dat wachten ook geen zin had want er waren al ruim 150 mensen voor mij ingeschreven... Weet U een plak in australie waar ik dan het beste heen kan gaan? geen idee, het zit overal zo vol met backpackers, iedereen wilt werken...
Ik zat te twijfelen of ik dan maar buiten zou slapen ivm dat ik me anders minimaal een week zou moeten blijven en niksdoen. Toen ik dit tegen de vrouw van het bureau zei, waarschuwde ze me dat t afgelopen nacht 1 graden was. Tis hier namelijk een stuk hoger en kouder dan aan de kust. Ze gaf me adressen van goedkope hotels in t dorp. Ik liep naar het eerste: 33 dollar zei het meisje achter de bar. Ik twijfelde een beetje want t was toch meer dan ik normaal betaalde. Toen fluisterde ze: verderop zijn ze goedkoper. :D en verderop waren ze ook goedkoper, voor 25d had ik een eigen kamer :).
Ik ben zeer blij dat ik de kamer heb genomen, want die nacht had ik t nogsteeds onwijs koud ondanks dat er 4 dekens op me lagen!!
Ik moest eerst nog ff mn backpack ophalen die ik bij een vakantieparkje had afgegeven voor ik naar het centrum liep. Onderweg belde ik gelijk Darren op en vertelde dat er hier geen werk voor me was en hij zei dat hij wat rond zou bellen en me de volgende dag trug zou bellen.
Volgende ochtend werd ik wakker en twijfelde hard wat ik nu moest doen, ik kon naar dat plaatsje waar Darren woont gaan, Moree, maar dat was 300km verderop, ik wist niet of er werk voor me was en ondanks dat het een redelijk groot dorp is stond er helemaal geen info over in de Lonely planet.. Na een poos zo in mn bed te hebben gelegen werd ik door m gebeld en t bleek dat ik maandag kan gaan beginnen :D Helemaal chill!
Gelijk opgestaan en na t douchen mn tas weer op de rug en de tocht weer begonnen.
Ik heb tot nu toe nog geen andere lifter gezien dan mezelf, eigenlijk alle backpackers gaan met de bus of een gehuurde auto. Maar liften is gratis en veel leuker ;)
Ik zal t maar weer verklappen, tis weer gelukt :) onwijs veel auto's rijden je voorbij maar tot nu toe telkens weer geluk gehad.
5 auto's dit keer, ik turf ze in mn dagboek :p
1. Een man van 32, 5 jaar in Duitsland gewoond naast NL, dronk een pilsje tijdens t rijden en twas zn sport om die over de auto tegen een verkeersbord te gooien tijdens t rijden x) niet geraakt maar was wel lache bij m in de truck :)
2. ouder stel die hebben lesgegeven op een middelbare school.
3. Een dikke gozer van denk 30 met een baard, echt zo n boer ;) zat ook aan t bier achter t stuur. Hij vroeg me welke muziek ik luister en toen ik vertelde dat ik laatst naar een concert van the Offspring was geweest drukte hij op een knopje en kwam hun album uit de speakers :D Hij zei dat de meeste mensen hier naar country luisteren maar hij dat toch wat minder vind :). onderweg kwamen we langs een stinkende slachtfabriek waar hij als beroep koeientongen af heeft moeten snijden.
4. Nadat ik werd afgezet stond ik aan het einde van een dorpje met maar 330 inwoners, hopend dat ik nog verder kon. Khad nog 60km te gaan. Een auto kwam trug nadat ie me eerst voorbij was gereden. De 2 gozers konden me vertellen dat mn werk waarschijnlijk wel zwaar zou zijn, lange dagen, maar dat t wel goed verdiend. Ook vertelden ze me waar het hotel zat in t dorp waar ze me afzette voor het geval ik er niet uit kon voor t donker werd.
5. Een volle vrouw en der moeder konden me het laatste stuk naar Moree brengen. Onderweg moesten ze alleen ff hun broer/zoon ophalen die ze in Moree naar het vliegveldje zouden brengen. We stopten bij zijn huis en in de tuin liepen 2 honden en een poes. 1 van de honden liep continu rondjes over een duidelij paadje om een boom. De hond had serieus zo vaak de zelfde route gelopen dat er een pad was ontstaan! Het omaatje vertelde me dat ie dat deed sinds hij 9 jaar geleden iets mis was met zn oor. Er liepen in totaal twee paadjes om de boom heen, en jahoor, na een poos zeer geconcentreerd dezelfde kant op te hebben gelopen nam hij het 2e paadje in de andere richting x) keek soms op, maar was niet van plan wat anders te gaan doen. (tis een beetje te zien op de foto)
Na een lange dag liften werd in Moree gedropt en belde ik Darren op zoals afgesproken, deze had mij niet zo snel verwacht en kon me niet zelf ophalen. Een vriend van mn zou me bij de Mac ophalen. Ff later kwam Martin, grijze man maar komt wel jong over. Hij trakteerde me bij de KFC, ik kreeg een kamer toegewezen en mn was ging eindelijk in de wasmachine :)
de volgende dag, gister, zaterdag werd ik wakker en bracht Darren me naar zn huis waar martin en nog een man bezig waren het dak te vervangen. Hier heb ik een beetje bij geholpen.
smiddags te vroeg aan t bier begonnen, en s'avonds me helemaal vol kunnen eten waardoor ik weer nuchter was :p. Ik krijg hier dus gewoon een slaapplek, eten en bier voor helemaal niks! Die Martin werd opeens door die Darren opgebeld dat ie me op moest halen en vervolgens laat ie me 3 nachten in zn huis x) Ik vind t allemaal best
Hier moeten jullie t maar mee doen, tis meer dan genoeg geweest voor vandaag ;)
morgen begin ik dus met werken, zal er denk een maandje aan vast zitten. maar weet echt niet wat ik er van moet verwachten, waarschijnlijk slaap ik dan op die boerderij,
laterss

(mijn route tot nu toe(1388km): http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=sydney&daddr=byron+bay+to:stanthorpe+to:inverell+to:moree&hl=nl&geocode=&mra=ls&sll=-31.23628,151.72897&sspn=7.755835,12.480469&ie=UTF8&ll=-31.25977,151.721191&spn=7.754298,12.480469&z=6)

  • 11 Oktober 2009 - 07:22

    Pa En Ma:

    Hé Joon, gaat dus toch lukken met werken?
    We zijn blij voor je dat je reis voorspoedig verloopt en dat je eidelijk je kleren kan wassen!
    Veel plezier met werken.
    We genieten enorm van je verhalen en foto´s!
    Liefs, en groeten van Elron.

  • 11 Oktober 2009 - 07:28

    Suus:

    Pfff, hallo niet meer van die lange verhalen schrijven hoor, ik ben ook maar een dyslect... ik werd net gewoon duizelig van al die letters waar geen eind aan kwam xD maar heel leuk! die hond vind ik echt het toppunt :P super grappig :P en drinken achter t stuur is daar een hype ofzo? :P goed dat je nu wel echt goed werk (waarschijnlijk) hebt gevonden! heb je teminste beetje zekerheid ;)
    werkse en succes schat!
    Xx

  • 11 Oktober 2009 - 07:44

    Frank:

    He JoJo,

    Wat een gaaf verhaal man. Ik wou dat ik nog 18 was! Wel fijn dat je nu gewoon ff kan werken. Scheelt een hoop in de kosten. Maar wel een tip: trek eens een ander T-shirt aan, want op je fotoos sta je telkens in hetzelfde shirt, zal wel meuren zo onderhand bij 40 degrees, denk ik.

    Next time weer het Use Your Brains Shirt.

    veel groeten

    frank

  • 11 Oktober 2009 - 08:32

    Thomas:

    Weer een mooi verhaaltje :)
    Die 'volle vrouw' ook :D

    Ik had niet verwacht dat het zo lastig was om aan werk te komen, ik denk jij ook niet ;)
    Werk ze, en ik hoop dat het idd lekker verdient!

    Thomas

  • 11 Oktober 2009 - 09:09

    Bas:

    Wat een verhaal man :P
    Echt relaxt dat je nu werk gevonden hebt!:D Kan je gaan meemaken hoe het dagelijks leven daarzo is :)
    Wel lange dagen werken dan, maar als het goed betaald is ;)

    Zijn die automobilisten soms ook dronken in die auto ofniet? Omdat ze allemaal bier aan het drinken zijn :P Is zeker typisch Australisch?

    Succes met werken!:)

    Laters, Bas

  • 11 Oktober 2009 - 13:22

    Fre:

    Wow Joon, werd idd tijd dat er weer een een blog kmam! ^^
    Echt super tof dat die mensen je gewoon constant een plekje aanbieden in hun huis of auto!
    &wat heb je al een enorm stuk afgelegd gast! :D
    Latersss

  • 11 Oktober 2009 - 19:55

    Daan:

    Ouwe!
    Haha mooi dat je aan het werk kan :)
    Is het australisch bier nou een beetje te drinken ofniet?(A)
    Werkze;)

  • 13 Oktober 2009 - 08:36

    Tim:

    Hahaha supermooi gek die verhalen zo :P

    ben benieuwd naar je werk-avonturen :P succes!

  • 13 Oktober 2009 - 10:26

    Raymon:

    WOW geweldig beschreven, je maakt wel echt super briljante dingen mee man! Dit verhaal heb ik weer vol verbazing gelezen, ik kijk uit naar je volgende! Succes met werken.
    Grtz

  • 13 Oktober 2009 - 10:48

    Timo:

    Check je mail maar even mate ;)!

  • 13 Oktober 2009 - 12:14

    Sivan:

    haha joon, wat een verhalen weer, lachen man! succes met werk, hoop dat t wat is!! maar je zal je wel vermaken! succes :)

  • 13 Oktober 2009 - 14:35

    Suus:

    ja ik ben nu de route van je reis op m'n schoen aant schilderen! die kaart moet je vaker doen :D maak je mij t lekker makkeijk xD

  • 13 Oktober 2009 - 18:21

    Fleuriefleura &Suus:

    Heey nahtanoj .
    Wij vinden die hond super de luxe coliejoelie !!
    Ik vind het wel tof dat je nu kan werken hoor !! (fleur)
    Jij bent echt een toffe gozer !!
    Grtz Suus& FleurieFleura

  • 14 Oktober 2009 - 10:19

    Jasper:

    Succes met werken ;) Wat voor werk moet je nou precies doen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Backpacken!

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2010

Allerlaatste blog!!

03 Maart 2010

Verslagje uit India!

20 Februari 2010

Honderddrieënveertig lifts!

11 Februari 2010

???

01 Februari 2010

Tasmania!
Jonathan

Actief sinds 21 Sept. 2009
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 21705

Voorgaande reizen:

22 September 2009 - 08 Maart 2010

Backpacken!

Landen bezocht: